1e dag vrijwilligerswerk

17 maart 2015 - Can Tho, Vietnam

Vandaag ben ik voor het eerst vrijwilligerswerk gaan doen, ik had gisterenvan phoung mijn rooster gekregen.Eerst vanmorgen met mijn kamergenoot naar The Blind People geweest, de naam zegt het al, deze mensen zijn of zeer slechtziend of blind. Het is de bedoeling dat je ze gesprekken leert voeren in het Engels zodat ze dit kunnen gebruiken bij hun werk. Ze geven toeristen massages eb wij leren ze om zichzelf voor te stellen en vragen te stellen zoals: How did you find the The Blind People Massage' en ook dingen als ' the massage will cost 55.000 VND. Dit was erg leuk, vooral ook als je met de mensen een gesprekje ging aanknopen. We waren hier van 09.00 tot 11.00, we waren rond 11.30 thuis en moesten pas om 13.30 weer weg dus konden we lekker chillen op het dakterras. Toen gingen we 2 tot 5 naar de City Orphanage, hier wonen mensen met een beperking of gewone kinderen die wees zijn. Eerst gingen we naar de mannen en naar de vrouwen, dit was best wel confronterend want het lijkt in niks op een leuk of gezellig weeshuis. De mensen lagen of zaten op de grond, er stond 1 tv aan en meer was er niet. Wij hadden wel speelgoed bij dus daar gingen we met die mensen mee spelen en ze ook wat aandacht geven wat ze normaal niet krijgen. Hierna gingen we nog naar de peuters, dit was ook best confronterend want ook deze kinderen waren allemaal beperkt, we hebben toen geholpen met eten geven, het was een soort van Brinta maar dit zag het er heel smerig uit. Hierna gingen we nog naar de babygroep, deze kinderen waren echt heel schattig. Toen we daar binnenkwamen stonden de meeste kinderen al aan de rand van hun bed, te springen en druk te zijn. We hebben met die kinderen met het speelgoed gespeeld en de kinderen aandacht gegeven. De kinderen kwamen constant naar je toe en ze waren echt super schattig. Het voelde echt fijn dat je die mensen kon helpen en ze wat kon laten lachen. Net lekker gegeten bij een kraampje en vanavond ergens iets drinken. Morgen in de ochtend en middag vrij en in de avond met 2 anderen naar een nieuw project samen het Hpoung, de contactpersoon.

1. Nans:
    17 maart 2015
    Wat een bijzondere dag Joep. Ik wist dat je goed met mensen om kan gaan en het is super om te horen dat het ook daar in Vietnam, in een hele andere cultuur, ook zo naar buiten komt. Nog heel veel plezier en succes maar dat komt helemaal goed volgens mij!
  2. Joep:
    18 maart 2015
    Ja het was wel heel leuk om die kinderen te zien lachen enzo, het gaat hier helemaal goedkomen ja dat denk ik ook!