Ho Chi Minh-stad dag 2!

30 mei 2015 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Vanochtend vroeg opgestaan, ik ging op excursie naar de Cu Chi tunnels, de bus vertrok om 08.15, het was ongeveer 2 uur rijden, wel een fijne bus met airco en een hele leuke tourguide, die man maakt volgens mij echt al 10 jaar elke keer dezelfde grappen. Bij aankomst in Cu Chi eerst even moeten wachten voor we naar binnen konden, tourguide ging kaartjes kopen van het geld wat we hem hadden gegeven. Eenmaal binnen was er best veel te zien, eerst door het bos naar een aantal boobytraps gelopen, deze werden door de Vietcong neergelegd onder aarde of bladeren, zo vielen ze niet op. Echt hele gevaarlijke traps, zoals als je erop stapt val je in een kuil met spijkers, als je erop stapt komt je been in een spijkerkooi terecht en kun je hem nooit meer loskrijgen etc. Hierna mochten we onder de grond de tunnels in, was heel klein natuurlijk en warm. Je moest echt op je hurken lopen en het was best lang, je kon naar links, naar rechts, en dan op een gegeven moment kwam je weer ergens anders boven de grond. Ook had je een schietbaan, hier kon je dus voor niks met echte wapens schieten zeiden ze. Ik dacht dat het onzin was maar je kon nog kiezen ook welk wapen, een AK47, M16, noem het maar op, het lag er allemaal klaar. Ik heb de AK47 gepakt en mee geschoten op afbeeldingen van soldaten op zo'n houten bord. De terugslag was echt enorm, duurde even voordat ik het onder de knie had, het is een automatisch wapen dus je kunt non stop schieten, heel vreemd om met zo'n gun te staan schieten op een baan. Afijn na dit wonderlijke experiment zijn we teruggegaan naar HCMC, ik ben toen met iemand anders uit mijn hostel naar het WarMuseum gegaan, echt heel interssant, fantastisch museum over de Vietnamoorlog, heel veel foto's gemaakt. Ook waren er echt heel veel foto's te zien van wat er met mensen gebeurt was in Vietnam door de bombardementen met Agent Orange en wat er gebeurt is met deze mensen stond er dan bij als bijschrift. Als je je dan realiseert dat al deze dingen pas 40 jaar geleden nog gebeurden, echt het lijkt zo veel vroeger maar dat is het niet.... Na deze fantastische ervaring even terug gegaan naar het hostel, is trouwens echt super, even gedoucht en daarna net wat gegeten op straat, heerlijk noodlesoepje gegeten en nu lekker aan de straat wat drinken, morgen weer vroeg uit de veren, om 07.15 moet ik bij de travelagent zijn, ik heb bij hun de bus geboekt naar Nha Trang, is een rit van 10 uur dus vandaar dat het zo vroeg is, ik denk dat ik het wel lekker vind om na deze hele drukke stad een aantal dagen aan het strand te vertoeven, tot horens!!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nans:
    Hee Joep
    Wat een gave dag! Echt ontzettend interessant en heftig allemaal. En je hebt geschoten met een echt wapen!!!! Oei nu ben je daalk nog beter in far cry dan mij . Het is in ieder geval super om van je te horen. Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur.
    Kuss
  2. Opa Vis:
    30 mei 2015
    Hey Joep ik had er graag bij willen zijn , wat een avontuur hé.
    jij op de "The Killing Fields" ik wens je een prettige avond {is bijna om} en morgen een goede reis naar Nha Trang
    Groet O&O doei
  3. Joep:
    30 mei 2015
    Hey zus&opa ja ik vond het echt heel interessant het museum, heel veel gezien over de oorlog en over het verleden van Vietnam en hoe het nu is.